söndag 24 juli 2011

Träningsvecka 5

Måndag Vila


Tisdag Distans •10km behaglig fart Från 6:30 - 7:30 min/km. Lyssna på kroppen. Tips: DistansInget krav på kvalitet, utan bara springa på. Känns ofta bra. 10 km

Onsdag Vila

Torsdag Intervall •Uppvärmning 1km Tips: Uppvärmning10-15 min lugn löpning, stegrande efterhand. Förberedelse för ett kvalitetspass.•3x(4min-2min) Vila 75s och 60s. Fart 5:45 - 6:05 min/km. Snabbare på 2 min än 4min Tips: IntervallUpprepningar i ett snabbare tempo. Kan se väldigt olika ut.•20min lättare styrketräning (mage, rygg och allmän styrka) Tips: StyrketräningOftast räcker det med egna kroppen men det kan även vara med vikter. För löparen gäller fokus på mage, rygg och bål.•Nedjogg 1km Tips: Nedjogg10-15 min lugn avslappnad löpning för att springa bort eventuella slaggprodukter efter kvalitetspass. 5 km

Fredag Vila

Lördag Tröskel •Tröskelträning/snabbdistans 5km + 2km Fart 6:05 - 6:20 min/km 3 min vila mellan. Tips: TröskelträningLigger i en ganska hög distansfart, utan att dra på sig syra. Kring 85% av maxkapacitet. Skall kännas tufft, men ändå att man har en växel eller två kvar. 7 km

Söndag Vila

Inga kommentarer: