onsdag 20 juli 2011

Graceland

Jag minns det som igår. Jag var åtta år och sov över hos min mormor och morfar. Min säng stod bakom den gamla tv´n i deras sovrum, och där låg jag när nyheten om att Elvis Presley hade dött tillkännagavs. De spelade flera av hans låtar på tv´n den kvällen och jag minns att jag låg där och grät. Strax därefter bestämde jag och min kompis Carro att vi minsann skulle åka till Graceland och besöka Elvis grav.
Så nu, 34 år senare så stod jag här, framför hans grav. Det kändes väldigt vemodigt, och även att jag inte är något jättefan av Elvis, så kändes det mäktigt att vara här, och jag fällde faktiskt en tår.


Hans hus, Graceland, var mycket mindre än jag tänkt mig och till största delen snyggt inrett, med ett stort undantag: biljardrummet.

.

 Här kommer lite bilder inifrån huset:





The backyard:



Lite annat:







Vi såg en av hans bilar härom dan, men här fanns ett helt museum med hans bilar:




Man fick också kolla in i hans flygplan, Lisa-Marie, och i hans jetplan:



Handfatet i flygplanet var i guld.


Har du vägarna förbi här någon gång, så är detta ställe väl värt ett besök.

1 kommentar:

Ulf Skoglund sa...

Det är otroligt spännande att följa Er resa: facebook, din och Filipas blogg.
Kul att Ni får titta på Elvis hemstad, grav, hem etc.
Börjar åter få längtan till, att åter resa till USA.