måndag 17 januari 2011

Kräftsoppa

På begäran så lägger jag gärna ut ett av mina absoluta favoritrecept. Första gången jag åt den var en juldag för flera år sedan hos mina svärföräldrar, och den har gått i repris sen dess. Det här är en rätt som hela vår familj älskar.
  • 2 msk smör
  • 2 stora morötter
  • 2 msk vetemjöl (kan uteslutas)
  • 2 msk fiskfond
  • 1 l vatten
  • 400 g kräftost
  • 1 burk kräftstjärtar
  • 2 dl creme fraiche
  • svartpeppar, dill
Grovriv morötterna och fräs dem med smöret (och ev vetemjöl) i en kastrull. Späd med vattnet och tillsätt fond och peppar. Låt blandningen puttra en stud. Tillsätt kräftost, creme fraiche och dill, och låt det puttra en stund till. Lägg slutligen i kräftstjärtarna och servera.
Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Erika sa...

Ett stort tack för detta fantastiska recept som är enkelt att göra & blivit lite av en personlig favorit =) Visst borde det gå att byta ut kräftost & kräftstjärtar mot räkost & räkor? ;-)

Kram Erika

Habowoodfrun sa...

Vad kul att du gillar den Erika :) Det är en av mina favoriter också.
Vilken smart idé att göra en räksoppa av den. Jag har inte testat det, men det borde väl funka =)
Hör av dig och berätta.

Kram Ann

Erika sa...

Återkommer med resultatet =) Tänk att ibland får man en snilleblixt ;-)