lördag 22 januari 2011

Goa kex

Igår när jag var och handlade på Ica Maxi träffade jag en vän jag inte sett på länge. Hon visade sin shoppingvagn för mig. Den hade hon fyllt med ingredienser till min müsli, som hon läst om här på bloggen. Riktigt kul tycker jag! Hoppas du gillar den!!!
Idag tänkte jag bjuda på en annan favorit: Hälsokex!
  •  4 dl linfrö
  • 3 dl skalade sesamfrö
  • 2 dl solroskärnor
  • 2 dl pumpakärnor
  • flingsalt
  • 5 dl vatten
Blanda allt i en stor bunke, ställ i kylen i minst 4 timmar. Bred ut blandningen på 2 plåtar med bakplåtspapper. Smula över ytterligare lite flingsalt. Jag brukar ha dem i varmluftsugn för då kan man köra båda plåtarna samtidigt 170C i ca 15 min, sen 90C i ca 1 timma. I vanlig ugn är det 175C i ca 15 min sänk till 100C i ca 2 timmar. Öppna luckan då och då så fukten kommer ut. Kexen är klara när de är torra och spröda, de ska vara lätta att bryta isär.
Det går även göra de här kexen rawfood, då har man dem i ugnen tex över natten i endast 50C.

De här är perfekta till fikat med lite creame cheese på, eller som snacks helt naturella, ett bra alternativ till chips inför beach 2011! Ät och njut!!!

1 kommentar:

Erika sa...

Den var supergod och smidig att göra! Kommer bli en favorit till frukosten här hemma =) Nu ska jag göra kexen, ser så goa ut! Mer nyttiga tips mottages mer än gärna.. Kram