måndag 20 februari 2012

Dumsnål

Vissa sliter ut skor, jeans, väskor, cyklar mm, sen finns det de som sliter ut varandra. Själv är jag högkonsument på hörlurar.

Senast jag köpte nya hörlurar var i somras i Applebutiken i N.Y. Då slog jag på stort och köpte ett par "sennheiser". De kostade strax över 500 i svenska kronor, vilket jag i och för sig tyckte var mycket men jag ville ha ett par som var bra. Och det fick jag, jag har varit supernöjd.  Nu sju månader, och ett antal ljudböcker senare är de helt sönderslitna och endast den ena hörluren fungerar.

För en vecka sen var jag på Mediamarkt och hittade exakt samma hörlurar fast här kostar de 849:-. Med min fart blir det ju mer än 100kr/mån. Jag frågade därför om ett billigare alternativ och killen i röd klädsel kastade till mig ett par CandySkull för 199:-. Yes! tänkte jag, den här prisklassen passar mig.
Jag vet egentligen att man oftast får det man betalar för. Och att man inte alls kan förvänta sig att något som bara kostar en bråkdel av en annan vara, rimligen kan vara lika bra. VARFÖR blir jag då så himla besviken?
Jo, inte nog med att micken tog upp allt ljud runt omkring mig inklusive min egen röst som ekade i mina öron när jag pratade, utan själva tryckfunktionen vid micken, den som man sätter igång ljudboken och svarar med, funkade inte alls. Det ska den ju ändå göra.

Idag blev det en tur till Mediamarkt igen. När den rödklädde killen i servicedisken började kopiera kvittot och ta mitt namn och sånt trodde jag att han skulle ta in lurarna på service och be mig komma tillbaka om två veckor då de hittat felet. Ibland är det tur att man har fel. Han skrev ut en kredit. Jag tackade och sa att jag genast skulle in och köpa ett dyrare par.
Så nu stod jag där, med dessa suveräna "sennheiser" och frågade en rödklädd kvinna om det fanns billigare alternativ. Igen! Hon tog fram ett par Sony för 499:-, men var ändå noga med att påpeka att de jag haft var en klass för sig. Jag gjorde som jag brukar göra när jag inte kan bestämma mig, jag ringde Mikael. Eftersom hans ord är min lag (vi låter honom tro det) så tog jag Sony, med förevändningen att jag kan ju alltid byta dem om de inte funkar.

Tack o lov behövdes inte det!

1 kommentar:

Susanne Ahlenius sa...

Hej Ann, jag har hittat några som heter Urbanears, det är verkligen superbra. Det som är fiffigt med dem är man kan svara i telefonen och om man lyssnar på ngt så pausas det :) Det finns självklart många med såna som är rakt in i öronen men jag ville ha öronvärmare :)
Må så gott!