onsdag 4 maj 2011

En värld full av möjligheter


Härom dagen var jag på en företagskurs där vi ombads att göra en swot analys (strenghts, weakness, opportunities and threats) på våra företag.


Visst är det bra för ett företag att göra detta med jämna mellanrum, men det finns det som är mycket viktigare än våra företag.
Det slog mig att vi bör göra detta för oss som personer. Ibland är det bra att sätta sig ner och fundera över, och skriva ner: Vad har jag för mål med mitt liv och vad är viktigt för just mig. Vilka är mina styrkor? Många har svårt att själva se vad de är bra på, vilket jag tror grundar sig i vår förlegade jantelag, så snälla, strunta i den. Det är också bra att inse vilka ens svagheter är. Är det något jag kan förbättra eller något jag behöver hjälp med om jag vill gå vidare? Vilka är mina möjligheter? Vilka är DINA möjligheter??? Och vilka hot finns det, mot att du ska göra det du vill?

Vi har alla två "måsten", vi måste födas och vi måste dö, thats it! Allt annat väljer vi. Visst är det häftigt.

Så vad vill du göra med din tid? Vad är det som är viktigt för dig? Vad är det som hindrar dig???



Inga kommentarer: