söndag 14 augusti 2011

Träning, träning

Min bror Jonny har tagit sitt förnuft tillfånga och äntligen flyttat till Habo. Vi var förbi i hans och Emelies hus på Kråkeryd och det var jättefint. Känns riktigt bra att ha dem så nära.

Nu närmar sig tjejmilen med stormsteg. Igår sprang jag och Annika Engström milen här i Habo. Det är en fin runda men ganska kuperad och terrängen var inte den bästa överallt. Vi fick helt enkelt riktigt bra träning. Efteråt hade Mikael fixat middag till både familjen Hugosson och familjen Engström.

Jag är glad att jag har tränat en del under min semester, även om jag inte allid följt programmet. Däremot så tycker jag att jogg.se har ett bra träningsprogram, så här kommer v. 8 som också är det sista i det här upplägget.

Måndag Distans •6km behaglig fart från 6:30 - 7:30 min/km. Lyssna på kroppen. Tips: DistansInget krav på kvalitet, utan bara springa på. Känns ofta bra. 6 km

Tisdag Vila

Onsdag Intervall •Uppvärmning 1km Tips: Uppvärmning10-15 min lugn löpning, stegrande efterhand. Förberedelse för ett kvalitetspass.•6x2 min med 1 min vila. Fart 5:40 - 5:45 min/km. Ej max! Tips: IntervallUpprepningar i ett snabbare tempo. Kan se väldigt olika ut.•20min lättare styrketräning (mage, rygg och allmän styrka) Tips: StyrketräningOftast räcker det med egna kroppen men det kan även vara med vikter. För löparen gäller fokus på mage, rygg och bål.•Nedjogg 1km Tips: Nedjogg10-15 min lugn avslappnad löpning för att springa bort eventuella slaggprodukter efter kvalitetspass. 4 km

Torsdag Vila

Fredag Distans / Vila •Vila eller 3km lugn jogg om du känner dig pigg! Tips: DistansInget krav på kvalitet, utan bara springa på. Känns ofta bra. 0 - 3 km

Lördag Vila

Söndag Tävling •Tävling 10km 59:55!

Nu startade jag det här programmet två veckor för tidigt, så om man vill kan man bara upprepa v. 7-8 och då är det dags för tävling, fast i år på lördagen.


Idag blev det en promenad i bokskogen med Maria Berg.

Inga kommentarer: