måndag 8 augusti 2011

Tack Morfar!

År 1915, när min morfar Sven var 15 år, gjorde han som så många andra svenskar, han utvandrade till Amerika. Tillsammans med sina kusiner tog han sig med en atlantenångare över till den andra sidan av det stora havet. Jag kan inte ens föreställa mig hur det kändes att lämna sin familj bara 15 år gammal för att söka lyckan i ett land långt, långt borta. Han blev kvar här i USA i 17 år, och kom som tur var tillbaks till Sverige där han träffade min mormor. Hans kusiner däremot stannade och skaffade familjer här. Det är deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn som vi nu har kontakt med. Jag är så oerhört glad och tacksam för att vi har släktingar här, även om det är på långt håll så känns de väldigt nära. Harlan och Margaret som vi bor hos är som mina extra föräldrar, och de kallar mig sin svenska dotter. Precis som de två andra gångerna vi varit här så  hade de igår ordnat en stor släktträff. Senast vi sågs var för sju år sen.


Harlan har gjort ett familjeträd och förklarar för alla hur vi är relaterade till varandra
Vattenballong tävling




 
Fanny och Filippa med deras "Cousin" Belle








1 kommentar:

Ulf Skoglund sa...

Kul att Ni är tillbaka i Minnesota.
Lite rättelse i historia.
Det var morfars morbröder och mostrar som utvandrade först. Vår morfar Sven åkte 1917 helt själv, kom till dom. Det var tänkt ett år, men det blev 16 år.
Jag har hans "gamla" väska med alla handa ting.
Jag åkte 1982 även 1998 till släktingar i Minnesota på morfars sida, sen till Texas på farfars sida.
Harlans farfar Claes och David Skoglunds farfar Viktor, utvandrade samtidigt. De hade haft följe från Skärstad. För jag kollade i logg boken på Island ett tag sen. Efter Claes, då såg man även Viktor Skoglund med, raden under. Den ene åkte till Minnesota den andre till Texas. Så värden är rätt liten.