tisdag 8 maj 2012

Kan en stöld vara smickrande?

För ett tag sen var jag på make up-kurs i Göteborg. Det var både kul och givande, och för att föreviga detta tog jag som vanligt en massa kort. Jag frågade också om det var ok att jag bloggade om det (det är sällan någon säger nej).
Förra veckan fick jag Mettecosmetiques månadsmagasin för oss återförsäljare, och blev något förvånad när jag såg mina foton i tidningen!!!





Det känns lite kluvet. Mina foton är använda utan att jag blivit tillfrågad, samtidigt som det är kul att någon läser min blogg, och tycker att mina foton tillräckligt bra för att de vill ha med dem i sin tidning. Det hade kanske inte skadat om de frågat först, eller skrivit dit vem som tagit fotografierna.
Men jag väljer att bli smickrad, jag blev faktiskt glad över att se mina bilder där. Nu kan jag lägga till fotograf för en tidning på meritlistan!

En gång tidigare har jag känt mig lite smickrad över en "stöld". Jag gick förbi en frisörsalong i Jönköping där de hade ett stort bröllopsfoto i skyltfönstret. Tanken var förmodligen att visa hur duktiga de var på bruduppsättningar... det var bara det, att det var jag som hade gjort frisyren!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså: nej, nej, nej! Det är är så jäkla inte okej. Du ska ha betalt. Man får inte sno NÅGRA bilder som man "hittar" på nätet och inte text heller. Skicka en faktura.

Tilda Larsson sa...

Det är INTE okej Ann! du har tagit bilderna och äger rättigheten. Jag tycker du ska passa på att skicka en faktura och få lite extra pengar till londonresan;) Visst känns det smickrande men visst hade det känts ännu mer smickrande om de hade frågat först? Se till att sticka iväg ett mail till dem i alla fall!

NickeL sa...

Detta är inte helt ovanligt, jag passade på att kolla med mina kollegor och nästan alla hade råkat ut för liknande. Detta är INTE ok, det är till och med olagligt.

Jag tycker du ska kontakta företaget och lyssna på deras inställning, de använder faktiskt dina bilder i ett kommersiellt syfte (= de tjänar pengar på din upphovsrätt). Det minsta man kan begära är att de frågat först och framför allt GER DIG KRED för ditt namn

Anonym sa...

Jag håller med Minna, självklart ska du ha betalt! Tycker du ska kontakta tidningen och kräva det. De har använt dina bilder utan att fråga, du kan faktiskt stämma dem!

Habowoodfrun sa...

Jag förstår era tankegångar och håller till viss del med. Men det här är ett företag som jag faktiskt tycker väldigt bra om, de har alltid tidigare skött allt mycket bra och alla kan göra fel. Om jag påpekar detta är jag säker på att de kompenserar mig på något sätt. Jag tror ändå deras avsikt var god. Det är alltså ett bra företag med trevlig chef och kunnig personal, och framför allt mycket bra produkter :)Så jag hoppas att vi kommer fortsätta att ha en god affärsrelation i många år framöver.