tisdag 24 april 2012

Susanna Alakoski

Det var mycket intressant och oerhört rörande att lyssna till föfattaren Susanna Alakoski på Högskolans bibliotek i Jönköping igår. Hon berättade hur hon som barn, fashinerats av sin mormors berättelser och sånger. Mormodern som inte fick gå i skolan, var länge analfabet, men lärde sig på egen hand att läsa i den enda boken som fanns i fattiga hem på den tiden - Bibeln.
Susanna har alltid velat bli författare - där det fanns ord fanns Susanna. Men det har inte varit så enkelt som det låter. Att hon satt och skrev på bussen, att hon vid 43 års ålder gav ut ut sin debutroman "Svinalängorna" och fick för den Augustpriset. Visst är allt det sant, men det föregicks av ett decennium, 90-talet, fyllt med refuseringar, sjukdomar och annat jobbigt. När någon i publiken frågar henne om det hon skriver är självbiografiskt ler hon. "Mitt liv har varit mycket jobbigare än det jag skriver om", svarar hon och gestikulerar med handen från golv till tak. "Så här tjock bok skulle det bli om jag skrev om mitt liv".



Jag, som då har lyssnat på Svinalängorna tänker absolut lyssna på ”Håpas du trifs bra i fengelset” som Susanna hävdar är ännu bättre. Jag tänker också se filmen "Svinalängorna", vilket inte lockat mig tidigare.

En gång om året håller hon skrivarkurs, något jag mycket väl skulle kunna tänka mig att gå på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man önskar att man hade mer tid att gå och bli inspirerad. Det finns så mycket bra och matnyttigt. Lycka till med boken! Kram susanne

Habowoodfrun sa...

Ja det ger faktiskt lite guldkant på tillvaron :) Jag ser verkligen fram emot Bokmässan, dels att få lyssna till massa spännande författare, men framför allt att vi får träffas igen :) Tack Susanne och lycka till du med!

Kram Ann

Lotta K sa...

Var glad jag är att du drog med mig till föreläsningen! Det gav en hel del att tänka på, både om författarskap och om livet.

Habowoodfrun sa...

Tack Lotta för att du hänger med :) Just nu lyssnar jag på "Håpas du trifs bra i fengelset" men den är riktigt tung tycker jag. Nästan så jag inte vill veta mer, fast ändå vill jag :/

Ha en trevlig helg!