fredag 13 april 2012

Stephen King och jag

Vad kan jag ha gemensamt med denne Skräckböckernas Mästare? Jo, han precis som jag läser långsamt. Yes, tänkte jag när jag såg detta, det finns hopp! Han läser ungefär 70-80 böcker per år. Hm... vi har nog lite olika syn på vad som är långsamt. Jag är en bilskoleelev som tycker 30km/h går alldeles för fort, medan han är en racerförare som är missnöjd om han inte ligger i täten. Vi spelar inte riktigt i samma divison.



Han berättar också i sin bok "Att skriva - en hantverkares memoarer" att han vill få ihop tio sidor per dag, vilket är ca 2000 ord, som i sin tur blir 180 000 ord på en tremånadersperiod. Suck!
Ödmjukt nog tycker han att man inte behöver följa detta om man är nybörjare, då räcker det med 1000 ord om dagen och man bör ta en ledig dag i veckan! Jo, jag tackar!

För övrigt häpnas jag över hur normal den här mannen verkar vara. Gift och har tre barn, samt verkar ha sunda värderingar. Jag hade mer tänkt mig honom som en enstöring med psykopatiska drag, någon jag inte skulle vilja möta i en mörk gränd en sen kväll. Men nu när jag läser boken verkar han vara en juste kille som jag mycket väl skulle kunna umgås med. Hey Stephen, how about dinner sometime?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där boken har jag också, tycker den är strålande bra och inspirerande. Om man hoppar över de där stycken om antal tecken, alltså ..

Anonym sa...

Åh tack för boktipset!
Om vi jobbade heltid med att skriva kanske vi skulle få ihop 1000 ord per dag också, men man har ju lite annat att syssla med också...
Skönt att höra att Stephen King verkar normal. Det är nog hans karaktärer man inte vill möte i en mörk gränd!