tisdag 3 april 2012

Planer på skrivarlya

På min salong Studio H har jag ett extra rum som jag hyrde ut till Familyfood under förra året. Det går väldigt bra för detta driftiga företag, De växte snart ur mina lokaler och flyttade in till Jönköping strax innan jul. Detta betyder att jag har ett tomt rum som bara står där. Jag har i och för sig inte gjort någon större ansträngning för att hyra ut det, men nu har jag fått en idé. Sen jag gick min skrivarkurs behöver jag någonstans där jag kan skriva ifred. En svart, hyfsat skön fåtölj har jag ändå ställt in där. Den sätter jag mig i ibland på lunchrasten där jag plitar ihop ett ord eller två. Fast det är inte speciellt mysigt därinne, men det har jag tänkt ändra på.
Idag blev det en tur till IKEA där jag kollade upp lite saker som matta, skrivbordsstol, bokhylla mm. Nu är jag lite kluven vilken stil det ska inredas i. Bilderna är från Ikea.se

Först hade jag tänkt mig en enklare stil med rena klara färger och mycket vitt.
En lurvig matta i grönt eller rött!

Eller en persisk matta (dock inte exakt den på bilden)
Men nu lutar det mer åt den senare mattan, och murrigare färger för att återskapa lite av Londonkänslan och biblioteket på Pub Victoria. Om någon har en snygg öronlappsfåtölj till salu får ni gärna höra av er till mig. Det får nog bli några turer till secondhand-butikerna häromkring för att hitta den rätta feelingen.

Biblioteket på Victoria, bilden är lånad av AnnChristin Halaby
Vad som nästan känns viktigast just nu är en stor, gigantisk anslagstavla. Där vill jag strukturera upp min story, för just nu känns det som den stretar iväg och jag har inte riktigt kontroll. Där hoppas jag att jag får den översikt jag behöver.
Hur gör ni andra skribenter därute? Hur får ni kontroll över ert skrivande? Har ni någon speciell plats där det är enklare och mer inspirerande att skriva? Jag tar tacksamt emot tips från alla håll och kanter.

2 kommentarer:

Mångmamma sa...

Mitt i smeten - vilket är detsamma som i hallen på övervåningen - där skriver, pysslar med barnen och syr jag.
Eller i sängen, där går det också bra att skriva.

Anonym sa...

Åh, lyckliga du som får eget rum till skrivandet! Du gör helt rätt som försöker få in så många Victoria-element som möjligt. Kan knappast bli mysigare. Själv sitter jag i vår "matsal" (inte alls så pampigt som det låter) och skriver, helt enkelt för att det är där vi har datorn. Ibland funderar jag på att ta min laptop och sätta mig någon helt annan stans. Det har ännu inte blivit av. Men en sak är säker: när man kommer in i det där riktiga flytet spelar det ingen roll var man sitter - skrivandet går nästan av sig själv. Trixet är ju att få nåt gjort även de där andra dagarna och då är det nog inte fel med en genomtänkt skrivarlya.
Ser fram emot bilderna på det färdiga rummet!