tisdag 24 juli 2012

Semestertider

Jag skulle skriva massor på boken, den skulle kanske inte bli riktigt klar men några kapitel hade jag hoppats på. Alla skåp och garderober skulle städas, allt gammalt skulle rensas bort. Vi skulle åka på massor av trevliga utflykter, packa picknick korgar och kanske cykla eller ta bilen till något trevligt ställe. Jag skulle träna massor och bara äta nyttigt, det skulle få mig att må bra och kanske gå ner något kilo på köpet. Alla böcker som jag inte hunnit läsa skulle nu läsas, det är en hel del det. För att inte tala om all tid jag skulle spendera med barnen. Vi skulle ju ändå bara vara hemma...

Men min kropp och min hjärna har tagit semester. En välbehövlig sådan.
Till skillnad från så många andra har inte stressat över vädret, det kan jag ändå inte göra något åt. Jag tycker det är härligt att ta dagen som den kommer och bara njuta. Det är det jag har gjort denna semester.



Där rök förhoppningen om att äta hälsosamt
När vi skjutsade Fanny till flyget i Göteborg (hon skulle till sin kompis Tilda i Frankrike) så stannade vi en natt på hotell och gick på Liseberg. Jag åkte inget själv, men njöt av att vara där, av sorlet och doften. Visst är det något speciellt med nöjesparker. Medan Filippa och Mikael åkte det de ville var jag med Sixten och han fick välja vad han ville åka.
Jag spelar inte mycket, vågar knappt inte, för risken finns att jag vinner. Jag hade satsat sammanlagt 60:- (dvs. 3e försöket) när jag kammade hem en stor M&M´s. Sedan bad Filippa om att få låna 5:-, hon satsade dem och fick stjärnvinsten på Centerhjulet. Mikael och Sixten satsade var sin gång på olika hjul utan resultat, tur det!


Något som verkligen är semester och sommar för mig är att vara i skogen och plocka mina älskade blåbär. Jag kan gå i timmar och njuta av hur hinken sakta fylls på. Det enda som stör mig är myggen, har svårt att se vad de gör för nytta i näringskedjan.

Så nu, med en vecka kvar av min semester kan jag konstatera att jag har i stort sett gjort allt jag tänkt mig fast i mycket mindre proportioner, och inte alls kravfyllt utan lustfyllt. Jag har tränat lite, ätit lite nyttigt (och lite onyttigt) Jag har rensat en del. Lite har jag läst. Det har blivit en hel del utflykter, även om det mesta hände i stort sett samtidigt, då vi flängde från kust till kust till kust. Däremot har jag inte skrivit så mycket... än... Men mina härliga karaktärer och mitt skrivblock är med mig hela tiden.

1 kommentar:

Efwa sa...

Visst är det härligt att ta dagen som den kommer och ändå hinna med en hel del.