fredag 14 oktober 2011

Prao

Jag önskar ibland att jag fick komma ut och praoa på olika arbetsplatser. Någon vecka som brandman, en annan som inredningsarkitekt, för att sen vara journalist på en rolig tidning. Visst skulle det vara häftigt att få se hur andra har det på sina jobb.
När jag gick i 8an praoade jag på dåvarande restaurang Portalen. Det var fruktansvärt! De gapade, skrek, och klagade hela tiden. Kanske det inte var riktigt så illa, men jag ville ju bli frisör inte servitris! Så det var vad jag sa till min syo-konsulent när jag gick till hans kontor, dag 2 på min prao.
"Du kommer ändå inte bli frisör" var hans svar på det. Men jag gav mig inte. Jag sa att jag inte tänkte gå på någon prao om jag inte blev placerad på en salong. Har jag sagt att envishet är mitt mellannamn. Senare den dagen ringde han och berättade att jag var välkommen till Klippsalongen i Jönköping dagen därpå för att stanna resterande av de två prao-veckorna. Detta blev sen min arbetsplats i 10 år. Tänk vilken tur att man kan ha så fel som syo-konsulent!

De två veckorna som varit har jag haft turen att ha en praoelev hos mig, Josefin. Hon har verkligen varit jätteduktig, både vad det gäller att hålla ordning i salongen och varit kreativ och gjort frisyrer på vår docka.



De här fina blommorna fick jag av Josefin, visst är de underbara. Jag hoppas att jag inte skrämt henne utan att hon fortfarande vill bli frisör!

Jag är noggrann när jag väljer vilka elever som ska vara hos mig, och jag är lyckligt lottad som har, och har haft så många bra. Just nu har jag Louise Sundhall hos mig. Hon går 3e året på John Bauer gymnasiet och är på salongen torsdagar, fredagar och varannan lördag. Det är en gullig tjej som är en duktig blivande frisör. Jag har också en andraårs elev från Bäckadahl, Jonna, och hon praoade hos mig när gick i nian för två år sen. Hon kommer snart att var på salongen i tre veckor. Det ser jag fram emot!

1 kommentar:

Anna W sa...

Om du bara visste hur mkt du har betytt för alla "elever & praktikanter" som du har tagit emot med en varm & öppen famn! Iaf för mig och det är jag så tacksamm för Ann! Du är en grym förebild! Kram Anna W