söndag 9 oktober 2011

En sockerbagare....

Ikväll har jag låtit min kreativa sida arbeta ordentligt. Den brukar ju få göra det dagligen i mitt jobb, därför uppskattar jag oftast att göra mindre kreativa saker på fritiden. Men ikväll har jag gjort tårtor! Det var så kul och jag är så nöjd. Nu hoppas jag bara att de smakar gott också, och att Sixten kommer att gilla dem.

En Super Mario-tårta



Jag använde mig av Sugar Paste, som jag gjort själv. Här kommer receptet:

1 msk gelatinpulver


4 msk kallt vatten

30 gram kokosfett

1 dl vit sirap

500g florsocker

1 msk solrosolja

Till en tårta på ca 15 bitar




1. Häll vattnet och gelatinet i en kastrull, låt gelatinet först svälla och

ställ sedan kastrullen på plattan och värm försiktigt.

2. När gelatinet är smält tillsätt kokosfett och låt det smälta. Låt

blandningen svalna lite.

3. Sikta upp florsockret i en stor bunke och häll vätskan över. Tillsätt

den vita sirapen och arbeta till en vit, smidig deg. Tillsätt oljan mot slutet,

den gör sockerpastan mer lättarbetad.

4. Sockerpastan kavlas sedan och används på samma sätt som marsipan.

Du kan förvara den inlindad i plastfolie i en lufttät burk.



Receptet kommer från Tasteline. Där stod att man skulle ha 1kg florsocker, vilket jag lydigt tog, men det visade sig vara fel så jag fick dubbla vätskan. Satsen i receptet ovan bör lugnt räcka till en tårta. Jag delade upp den i mindre delar och färgade med karamellfärg.
Fyllningen i tårtan är vit chokladmousse (smält vit choklad blandat med vispgrädde) och jordgubbsmousse (mosade jordgubbar blandat med vispgrädde)

Imorgon, tja klockan har passerat midnatt så det blir egentligen senare idag, kommer släkten och firar Sixten som fyller 6 år på onsdag.

2 kommentarer:

Sara sa...

Tårtorna var såå fina och supergoda! Sixten var nog väldigt nöjd :-) Tack för ett trevligt kalas! Kram Sara

Marina sa...

Superfin tårta Anna! Visst e det skoj!? Jag kommer absolut att göra fler tårtor framöver. Var det smidigt att jobba med sugarpaste?? Kram Marina