tisdag 13 december 2011

Den vilda Luciajakten...

Att man aldrig lär sig. Igår morse stod vi åter inför det faktum att båda döttrarna som nu dragit om mig i längd, behövde ha det enda lucialinne som var tillräckligt långt, till dagens Luciatåg. Jag gav mig därför ut på lucialinne-jakt. Det är ingen lätt uppgift den 12e december. Först åkte jag till ICA-maxi i Jönköping. Frågade genast en expedit var de hade hängt vuxenlinnerna.
"Det där är allt vi har kvar" sa hon och nickade åt en hylla där stl 140/152 var det största som fanns. Efter att klarat av veckohandlingen for jag vidare till a6 och Coop. Snett över julavdelningen såg jag dem, långa, ja förmodligen tillräckligt långa linnen.
"Yes, yes, yes!" tänkte jag. Väl framme upptäckte jag den, KRAGEN, den typiska stjärngossekragen, ingen söt spets här inte. Snabbt bläddrade jag igenom hela stället.
"Ja, där fanns en" ljuva tanke. Men så tittade jag ner, kort, kanske storlek 134, max. Tog fram telefonen för att ringa Mikael och beklaga mig.
"Tut, tut, tut" upptagetonen fick mig ännu mer stressad. Det fick bli en snabbsväng in på Kapp Ahl, men inte ett lucialinne i sikte. H&M däremot hade, fast bara upptill stl 158. Försökte få tag på Mikael igen.
"Tut, tut, tut!"
Andas, ta det lugnt. Nu började jag fundera ut alternativa lösningar. En volang nertill på förra årets Lucialinne, det kanske kunde vara fint. Filippa skulle nog kunna göra en trend av det, och nästa år skulle alla i Habowood ha det. Året efter, skulle det förmodligen finnas på alla nyinköpta linnen för att efterfrågan blivit så stor, och jag som tagit patent på idén är stormrik.
Sneglade på klockan, snart skulle jag hämta Sixten i skolan. Sprang in på Åhléns, direkt till kassan, här fanns ingen tid att förlora. Fast expediten höll på med en annan kund, hävde jag mig fram.
"Snälla säg att ni har lucialinnen." Expediten som böjt sig ner under disken för att plocka fram en presentförpackning, tittade förvånat upp.
"Ja, därborta" pekade hon. Och där fanns de, både i M, L, och XL. Jag tog ett i Large och när jag betalade berättade expediten att de hade fått in några extra tidigare under dagen som de precis hängt upp.

Tja, jag får väl bli miljonär på något annat sätt.



Nu återstår det att se om damen i fråga stryker sitt nya fina lucialinne, för något får man faktiskt göra själv. Det ska i alla fall bli kul att se på Luciatåget i Sporthallen ikväll.

Inga kommentarer: