tisdag 15 februari 2011

En helt ny värld

Jag tillhör den kategori av människor som när jag läser en bok, läser varje ord på varje rad och sakta går det, nästan så sakta att jag hunnit glömma vad det var jag nyss läste, eller somna.  Därför blev det för mig en litterär revolution när jag upptäckte den: Ljudboken!!! Helt plötsligt öppnades en ny värld för mig. Jag bestämde mig för att jag ska vara en aktiv lyssnare, alltså inte bara sitta i soffan eller ligga i sängen och lyssna. Genast fick mina promenader ett helt annat innehåll. Eftersom det är på vägarna runt om här i Habowood jag går, så förknippar jag händelserna med min omgivning.  Det var tex här i Habowood som hela Millenium-trilogin utspelade sig, jag var i Vidablick när Paulo Roberto helt plötsligt dök upp i boken. Större delen av Snabba cash  händer faktiskt i blåbärsskogen i Habowood, precis som Magdalena Graafs själbiografi. Mia Törnblad har åkt skidor med mig, vi tog milen. Habowood har självklart också invaderats av vampyrer i "Låt den rätte komma in". Annika Bengtzon har hängt en hel del här sen jag upptäckte ljudboken och lika så karaktärerna i Camilla Läckbergs romaner, de är inte alls i Fjällbacka utan här i Habowood.
Eller är det tvärtom, jag kanske inte alls går här på vägarna, utan jag är där. Som idag när jag gick hem från jobbet i -9C och snålblåst, men i min ljudbok "The wild zone" så var jag i ett varmt härligt Miami. Det är faktiskt riktigt häftigt!
En av mina absoluta favoriter är "Munken som sålde sin Ferrari". Den har jag lyssnat på två gånger, och jag vill gärna lyssna på den igen.


Den handlar om en stjärnadvokat som får en hjärtinfarkt, han inser att han behöver ändra sin livstil och säljer allt han har för att söka lycka ibland munkarna i Himalaya. Han kommer sedan tillbaka tre år senare, helt förändrad och återberättar allt munkarna lärt honom för en gammal kollega.
Jag har denna ljudboken så är det någon som vill låna så säg bara till. Själv brukar jag låna mina ljudböcker på biblioteket, de har ett riktigt bra utbud. 

3 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Visst är det underbart med böcker, jag föredrar vanliga böcker, men ska man sitta länge i bilen är det helt klart en fördel att ha en ljudbok! Tack för boktipset, ska kolla upp den!//kram maria

Erika sa...

Tack, första gången jag jobbade med sockerpasta så jag är faktiskt nöjd med resultatet =)

Har aldrig lyssnat på ljudböcker, men kanske det är dax att testa?! Lyssnar du på dem via din iphone?

Kram Erika

Anonym sa...

kika gärna in min tävling på bloggen där du har chans att vinna ett armband!

http://emmababy.se/?p=2780