måndag 27 juni 2011

Träning inför tjejmilen

Den 3 september går tjejmilen i Stockholm, och jag är anmäld! Vi är ett gäng på lite över 20 "tjejer" som först ska springa och sen gå på Golden Hits. Vet inte riktigt vilket jag ser fram emot mest, men kul ska det bli! Jag börjar inse att det är dags att lägga upp lite träningsstrategi för detta, och har hittat ett program på jogg.se som jag tror kommer passa mig. Egentligen är det ett åtta veckors program, men jag kör väl igång redan nu, vet ju inte riktigt hur det blir på semestern. Så här ser min första vecka ut:

Vecka 1: 20 km


  • Måndag Vila
  • Tisdag Distans •6km, behaglig fart Från 6:00 - 7:00 min/km. Lyssna på kroppen och låt dagsformen bestämma. Tips: DistansInget krav på kvalitet, utan bara springa på. Känns ofta bra. 6 km
  • Onsdag Vila
  • Torsdag Intervall •Uppvärmning 2km,Tips: Uppvärmning10-15 min lugn löpning, stegrande efterhand. Förberedelse för ett kvalitetspass.•4x3min med 90s vila. Fart kring 5:25 - 5:45 min/km.Tips: IntervallUpprepningar i ett snabbare tempo. Kan se väldigt olika ut.•20min lättare styrketräning (mage, rygg och allmän styrka) Tips: Styrketräning Oftast räcker det med egna kroppen men det kan även vara med vikter. För löparen gäller fokus på mage, rygg och bål.•Nedjogg 2km. Tips: Nedjogg10-15 min lugn avslappnad löpning för att springa bort eventuella slaggprodukter efter kvalitetspass. 6 km
  • Fredag Vila
  • Lördag Distans •8km lugnt i början. Tips: DistansInget krav på kvalitet, utan bara springa på. Känns ofta bra. 8 km
  • Söndag Vila

Dagen pass lär jag klara galant, eller, jag hade ju tänkt simma lite när Sixten är på simskola.

2 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Å vad kul med Tjejmilen! Jag och Ulrika sprang den många år, men nu har vi ballat ur... Vet inte vad som var roligast egentligen, att gå på stan på lördan eller springa på söndan. Kombinationen kanske! Jag har också testat träningsprogram på jogg.se, de funkar kanon! Lycka till!//kram maria

Mia sa...

Det låter som ett bra upplägg. Jag tar till mig mån, ons och fredagsträningarna, dom tror jag passar mig fint ;) . Med dom träningarna i kroppen så kommer Golden Hits att bli kanon.

Kram