torsdag 2 juni 2011

Blueberries

Det spelar nog ingen roll hur roligt och bra jobb man har, det är underbart att få vara ledig. Ännu bättre när det infaller i början på juni och vädergudarna är på ens sida. Det är värt att fira, och idag gör jag det med en blåbärspaj.

Blåbärs smulpaj
  • 0,5 dl rårörsocker
  • 3 dl fullkornsdinkel
  • 100 g smör
  • 2-3 msk kallt vatten
  • några dl blåbär
Häll upp blåbären i en pajform. Mixa resten i en hushållsmaskin, jag brukar börja med sockret så det blir lite mer finfördelat. Lägg sedan degen som ett lock över bären. 225C i 15-20 min. Servera gärna med en klick turkisk youghurt.

Ett av mina stora nöjen på sommaren är att plocka blåbär. Visst är jag lättroad. Jag älskar att vara ute i skogen, känna lugnet, och samtidigt känna nyttan av att plocka dessa små bär som jag sedan kan njuta av under resten av året Tur att vi har en stor frysbox, för jag bunkrar upp rejält.



Inga kommentarer: