lördag 3 mars 2012

Som någon annan bäddar

Förlåt alla ni som jag spelat Wordfeud med senaste dagarna, det var inte meningen att bara ge upp sådär. Och förlåt min kära kropp som varken fått röra på sig eller fått den skönhetssömn jag oftast brukar ge den, istället har jag bälgat i mig kaffe för att orka vara uppe en liten stund till. Det tillhör faktiskt inte vanligheterna att jag går in i en bok helt och hållet, även om det är en bra bok brukar jag somna eller tycka att det finns viktigare saker att göra.
I söndags på Bokförlagsträffen så träffade jag Hanna Lans som skrivit ”Som någon annan bäddar”. Jag hade inte tänk köpa någon bok, men när hon berättade om sin kände jag att denna måste jag läsa. När hon signerade den åt mig berättade jag att jag älskar USA. ”Ojdå! ”svarade hon, ”det kommer du nog inte göra när du läst boken”.



Hanna hade rätt i mycket. Det här är en bok som behöver läsas, en historia som fler borde ta del av så att ingen annan gör om hennes misstag. Det hade lika gärna kunnat vara jag som på en fest i Sverige, fallit för en snygg amerikan och smickrats av dyra presenter och vackra ord. Men som sedan fastnat i ett ekorre-hjul av lögner, hot och invecklade rättssystem. Som tvingats leva i ett land jag inte valt själv. Det är svårt att förstå hur denna söta, charmiga, lite flickaktiga kvinna som verkar ha skinn på näsan genomgått allt det här. Men jag betvivlar inte ett ord av det hon skriver, allt känns äkta, skrämmande äkta. Boken påminner lite om ”Inte utan min dotter” fast ännu bättre tycker jag. Det finns också vissa likheter med filmen ”Sova med fiende”. Jag kan mycket väl se en filmatisering av boken framför mig, där kanske Tuva Novotny kunde spela den kvinnliga huvudrollen.

Som tur är hade hon fel vad det gäller min inställning till USA och amerikaner. Jag hade en otrolig tur som i 20års-åldern, efter några månader i fel familj äntligen kom till rätt aupair-familj. Människor som verkligen lärde mig vad det är att vara en familj och som gav mig mycket av de värderingar och den självkänsla jag har idag. Jag har också släkt där som trots att våra band inte är speciellt nära, alltid behandlar mig som om jag vore deras dotter. Däremot vet jag att USA är ett dubbelmoralens land och jag vet inte om jag vill att mina barn ska växa upp där. När vi för några år sedan fick erbjudandet att flytta till södra Kalifornien sattes allt på sin spets. Mannen i min aupair-familj ville anställa min man i sitt företag. De ville sponsra oss med greencards och sjukförsäkringar. Först fick vi en chock, detta som framförallt jag drömt om hela mitt liv höll på att gå i uppfyllelse. Sen satte vi oss ner, lugnt och sakligt vägde vi för- och nackdelar mot varandra. Sverige – USA. Västergötland – Kalifornien, Habo – Orange County. Och Habo vann! Den tryggheten som finns här är svår att hitta någon annanstans. Visst finns det gråa dagar när jag ångrar mitt beslut, men för det mesta är jag ganska nöjd. Visst kan saker och ting bli fel här, men där kan det bli så otroligt fel.

Det kommer du förstå när du läser ”Som någon annan bäddar” av Hanna Lans.

8 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Åh, snälla rara, vad glad jag blir över dina ord! När jag skrev boken gjorde jag det för att beröra och även uppröra. En enda sak är inte sann i boken, och det är uppvärmningssystemet i huset. En ynka petitess, men texten flöt bättre om jag skrev att det var eluppvärmt. Haha, vilken yttepyttedetalj ...! (Men kanske skoj att veta som kuriosa?) Kram och tack!

Desirée sa...

Stäckläste den också :)

Mångmamma sa...

Det är verkligen en fantastisk historia, otäck och angelägen!

mamman sa...

Jag blir mycket berörd o glad över ditt fantastiska omdöme över Hannas bok, allt är sant o mycket mer därtill, men det räcker det som står! Jag gläder mig över att ni stannade i Habo, men eftersom du har en svensk man hade det säkert gått bra over there också.

Anonym sa...

Den här boken vill jag läsa och säkert min fru än mer. Var kan jag köpa detta konstverk?

Lotta K sa...

Wow! Låna den efter dig?

Habowoodfrun sa...

Absolut Lotta. Min man ska bara läsa ut den först, han tycker också att den är jättebra.

Hanna Lans sa...

Biblioteket eller Adlibris är säkraste korten!