fredag 4 november 2011

Berlin

Det här är första höstlovet på flera år som vi är hemma. Förra året hyrde vi en lägenhet i Berlin och bilade ner. Vi bodde i forna Östberlin och mycket var nytt och fräscht med häftig arkitektur.
Själv har jag varit i Berlin två gånger tidigare. Första gången, tillsammmans med min frisörklass på klassresa (kan ha varit våren - 88 eller -89). Detta var innan muren föll och vi åkte tåg ner, via Östtysklan, genom muren som var hårt bevakad av beväpnade vakter, till Västberlin. Lite läskigt faktiskt! Jag minns bara östsidan som grå, grå, grå. Västberlin däremot, var väldigt hippt då tyckte jag.
Andra gången var jag där med frisörföretagarna  på en stor frisörmässa, år 2000, strax efter jag öppnade Studio H . Då var östsidan under uppbyggnad.


Förra året bodde vi på promenadavstånd från Potzdamer Platz och här var det marknad när vi var där. Vi tog en tur till västra delen av Berlin, som jag förr tyckte var fin, men där var det väldigt nergånget och sjaskigt.
Vi hälsade också på vår utbytesstudent Julia som bor i en stad nära Polska gränsen som heter Eisenhüttenstadt. Hon bodde hos oss en vecka förra hösten, och Fanny var sen en vecka hos henne.



En av dagarna åkte vi till Tropical Island ett gigantiskt badhus med sandstränder, blå himmel, tropiska växter och massa annat kul. Vad vi dock inte visste när vi inkluderade bastubad i vårt inträde, var att om man skulle basta eller bada i bubbelpoolerna fick man inte använda badkläder, så i detta område gick kvinnor och män omkring utan en trasa på kroppen. Något chockade gick vi besvikna ut från spa och bastuområdet...




I Berlin finns också ett mini Legoland. Där trivdes framförallt Sixten.




1 kommentar:

// åsa sa...

wow - du & indy !!