torsdag 31 mars 2011

Små saker som gör mig lycklig

Jag hade nästan glömt bort hur det kändes, det var så länge sen sist. Sixten tittade stort på mig när jag började dra fram allt och frågade: "Vet du hur man gör det där? Kan du det???" Som sagt, det var nog några år sen sist, men förr gjorde jag det ganska ofta.
Strax började doften av nybakat bröd sprida sig i huset, mmm... Det känns skönt att hitta lyckan i det lilla, dagar som den här. Jag älskar doften av nybakat bröd, känslan av att vara kreativ, och tanken på att kunna glädja mina närmaste med färska grahamsrutor till frukost.



Det här är orginalreceptet, hämtat ur "Nya Första Kokboken" av Johanna Westman. Men det är sällan jag följer andras recept till punkt och pricka, utan jag lägger till och drar ifrån lite grann efter eget smak och tycke. Här hoppade jag över solrosfröna, och bytte ut vetemjölet mot siktat dinkel blandat med fullkornsdinkel och lite havrekli. Fick jäsa först 40 min i vår ångugn på 40C sen hällde jag upp det på en plåt med bakplåtspapper, skar in 30 rutor, fick jäsa ytterligare 20 min, sen in i ugnen 225C i 15 min.
Hmm... jag tror nog jag får göra det här lite oftare i fortsättningen.




Inga kommentarer: