lördag 18 augusti 2012

Vad du än gör - gör det med glädje!

Allt blir så mycket roligare när vi väljer att göra saker med glädje. Ibland glömmer vi faktiskt bort att vi har val hela tiden. Det finns egentligen bara två saker vi MÅSTE göra och det är:
1. Att födas.
2. Att dö.
Resten är upp till var och en. En tanke som ploppar upp alltför ofta och som jag förmodligen inte är ensam om: "Jag måste ta disken nu". Nej, det måste jag inte. Jag kan mycket väl slänga allt porslin och köpa nytt eller alltid använda engångsartiklar, men jag väljer att diska för det är mer ekonomiskt och fram för allt mer skonsamt för miljön. Och visst sjutton är det roligare när jag samtidigt påminner mig om alla pengar jag sparar på det här sättet och vad mycket kul jag kan ha för dem.

Att byta ut ordet "måste" mot "ska" gör en enorm skillnad. Testa det i olika sammanhang ska du få se!



Som ni vet så väljer jag att skriva också, både här på bloggen och på min roman. Det är något jag tycker man ska göra av glädje. Men tro mig, även jag kommer i mina svackor ibland. Som vanligt finns det alltid flera vägar att gå. Just nu skulle jag gärna vilja vinna en bok av Kim M. Kimselius som heter just "Att skriva med glädje" där jag tror att jag kan få ännu mer inspiration till att skriva. Gillar du också att skriva, eller är nyfiken på det, så kan du självklart också vara med. Gå in på Kim´s blogg och tävla du också.
Lycka till!

Skulle vi nu mot all förmodan inte vinna, så har vi flera val. Ett av dem är att köpa den!

1 kommentar:

Smultron på ett strå sa...

Visst är det otroligt viktigt vilken inställning man har till saker och ting - jag får ofta kommentaren "hur orkar du?" - men vadå, börjar man tänka att man INTE orkar så kommer man garanterat inte orka. Och precis som du skriver så har man alltid ett val, ibland orkar man verkligen inte och då får man prioritera det som verkligen är viktigt! //kram maria