torsdag 26 januari 2012

Laddar inför kursen

Inför min skrivarkurs har jag fått två webbföreläsningar med skrivövningar. En av uppgifterna var att se om en favoritfilm eller läsa om en favoritbok för att se hur författaren gör för att fånga mig som läsare/tittare.
Hmm... ska det bli Strindberg, Dostojevski eller någon annan av mina favoriter? Jag bestämde mig istället för att se en av mina absoluta favoriter, ännu en gång. Det visade sig vara ganska länge sen jag såg den, för jag hade den endast på VHS! Och vem har en videobandspelare nu för tiden? Inte jag! Någon i min bekantskapskrets borde ju ha detta mästerverk på DVD, så jag slängde ut frågan på Facebook. Vilket resulterade i en härlig komplimang, en inbjudan till San Fransisco (där delar av filmen utspelar sig) och ett erbjudande om att bara komma och hämta, hos en tjej på min gata.
I början av filmen satt jag koncentrerad och noterade allt i minsta detalj, men bara några scener in i filmen var jag helt hänförd. Jag kände lukten av gassande sol på stekheta trottoarer. Mitt ansikte smektes av den softa brisen ifrån havet. Doften av elegans som bara finns i riktigt exklusiva affärer, jo jag kände verkligen den. Fast det kan i och för sig bero på att jag tänt ett Yankee Candle. Med ett stort leende på läpparna hörde jag Julia Roberts säga: "You work on commission, don´t you? BIG mistake! HUGE!"

Inga kommentarer: